torsdag 12 januari 2012

1 vecka gamla

Från vänster till höger: tik, hane, tik, hane


1 vecka gamla och mer än dubbla födelsevikten
Redan efter fem dagar hade de fyra krabaterna ökat till dubbla födelsevikten vilket förvånar mig med tanke på att Opal minst av allt är ett matvrak. Men någonstans trollar hon tydligen fram mjölk ifrån…
Idag väger de mellan 220 och 285 gram.
Den minsta som var svag redan från början, men ändå hängde i fler dagar än jag trodde, dog efter fyra dygn trots att jag matade den 5-6 gånger per dygn. Inte förrän sista kvällen började den mer aktivt suga på Opal och då började jag hoppas att den kanske skulle klara sig. Men syskonen hade då blivit så stora och Opal var inte lika försiktig med var hon satte tassarna och lade sig längre. Jag misstänker att valpen kvävdes till döds.

Om svaga valpar

Samtidigt som det är tråkigt när en valp dör inser jag utifrån tidigare erfarenheter att det inte gagnar någon att hålla liv i en svag valp. Med en hel del ansträngningar går det att föda upp en sådan, men det blir sällan en ”riktig” livskraftig hund av en sådan valp. De kommer alltid att vara känsligare för infektioner och annat.
Bland större hundraser som får många valpar ”gallrar” ofta uppfödaren bort även helt friska individer. Så avlivas oftast till exempel dalmatinervalpar som saknar tillräckligt mycket prickar.
För många år sedan fick en av mina championtikar en kull där alla var svaga. Hon ville inte heller kännas vid dem. Intuitivt förstod hon att något var fel på dem. Men blödig som jag var kunde jag inte låta bli att mata dem. Två dog, men en överlevde. Han var jättesöt, men skör och saknade den robusta kroppsbyggnad som en schipperke ska ha. Jag lät två oberoende veterinärer undersöka honom – och båda kom faktiskt fram till att han var helt OK. Anledningen till att valpkullen som sådan var så svag i det fallet var troligtvis e-coli som tiken haft med sig från kenneln där jag köpte henne.
Sedan tiken behandlats fick hon en kull med sunda och livskraftiga valpar.

Tyst och lugnt i valplådan

Opal är en jätteduktig mamma som sköter om valparna som om hon aldrig gjort något annat. Och hennes mage klarar nu av att hålla dem rena i baken så vi slipper gå ut flera gånger per natt.

Försäkring mot eventuella dolda fel

Idag har jag tecknat en valpkullsförsäkring (som träder i kraft när valparna är 30 dagar) och en doldafel-försäkring som gäller i tre års tid. Det ska ju kännas tryggt att köpa en valp. 
Tik nr 2 - 8 dagar

Hane nr 1 med svart svans

Hane nummer 2 med svart bakben

Tik nr 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar