fredag 24 februari 2012

Fyrverkeri- och skottträning

- Hallå där ute! Är det ingen som vill ha mig? Jag älskar att gosa och mysa, är lugn (ja någorlunda i alla fall) och längtar efter en egen husse och matte. RING Madeleine så vi får träffas! 0435-357 05
Ögonstenen L Linus
Nu är valparna drygt 7 veckor och vi har under veckan som gått börjat träna på att vänja sig vid obehagliga ljud. Dammsugaren till exempel. Nästan alla mina hundar genom åren har varit skottfasta, men jag har också haft ett par som varit skotträdda. Det är lidande både för hunden och för mig som ser rädslan att behöva uthärda dagarna - och ibland veckorna - runt nyår. Och ofta när vi är ute i skog och mark passerar vi skjutbanor och då uppstår ju samma problem.

Opals valpar verkar brås på henne i detta avseende - hon är inte alls rädd för oväntade ljud, åska och fyrverkerier, men för säkerhets skull tränar jag valparna lite smått vid dessa ljud.
Jag har tidigare spelat in fyrverkeriljud och skottlossning, och spelar nu upp dem på låg volym och ökar successivt volymen.

Denna vecka har de också blivit avmaskade igen - tre dagar i rad med Axilur.

De blir allt livligare. Idag har de varit ute och lekt i blåsten i tre omgångar. Opal är salig när hon får leka hejvilt med sina valpar. De far runt som vantar och verkar ständigt vänta på nästa tillfälle de får gå ut. De har fortfarande tunn päls och fryser om de står stilla - det är ju bara omkring 5 plusgrader och dessutom rejält blåsigt - men så länge de springer verkar de inte märka av kylan.

De supergosiga pojkarna Laban och Linus har fortfarande inte fått någon köpare. Hoppas att det kommer ett par lämpliga familjer i helgen. På onsdag är de 8 veckor och flygfärdiga. Först ska de förstås till veterinären för besiktning, vaccination och chipmärkning. Tid är bokad på torsdag den 1 mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar